Valttikortti on uudistunut!

Valttikortti uudistuu syksyllä 2022. Haluamme uudistuksella parantaa kortin tietoturvaa ja tiedon luotettavuutta. Uusi Valttikortti tuo entistä enemmän turvallisuutta ja luottamusta telakka- ja rakennusalalle kortinhaltijan sähköisen tunnistautumisen avulla.

 

Näin tilaat uuden kortin

 

Mitä uudistus tarkoittaa?

Uusi Valttikortti palvelee edelleen tuttuun tapaan lakisääteisenä henkilötunnisteena sekä kulunvalvonnassa ja ammattipätevyyksien todentajana. Suurimpana uudistuksena on kortinhaltijan sähköinen tunnistautuminen, jonka avulla parannamme käyttäjän tietoturvaa ja työmaiden luotettavuutta.

Olennaisimmat muutokset Valttikortissa ovat:

  • Valttikortin voimassaoloaika on jatkossa 3 vuotta.
  • Valttikortin vahvistaminen tulee osaksi Valttikortin käyttöönottoa. Jatkossa kortinhaltijan on vahvistettava henkilöllisyytensä ja tunnistauduttava pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella ennen kortin käyttöönottoa. Tunnistautuminen on pakollista syyskuusta 2023 lähtien.
  • Kortin vahvistamisen yhteydessä kortinhaltija saa henkilökohtaisen PIN-koodin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa kortille uusia käyttötapoja.
  • Kortin ulkonäkö muuttuu ja uudet kortit ovat väriltään vihreitä.
  • Jatkossa toimitamme vain yhden kortin.

Valttikortit toimivat uusien vihreiden Valttikorttien rinnalla ainakin 31.5.2025 saakka, ellei kortin voimassaoloaika pääty tätä aiemmin. Nykyisten konsernikorttien voimassaoloaika jatkuu vähintään 3 vuotta. Lue lisää uudistuksesta blogissamme.


Katso vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin

 

Uudistuksen myötä myös palveluidemme sopimusehdot muuttuvat 19.9.2022. Voit tutustua päivitettyihin sopimusehtoihin täällä

Ilmoita-palvelu korvautuu uusilla palveluilla

Valttikortin uudistumisen yhteydessä myös Ilmoita-palvelu uudistuu ja jakautuu uusiin palveluihin: Työntekijähallintaan, Korttipalveluun ja Ilmoittaudu työmaalle -palveluun.

  •  Työntekijähallinnasta löytyvät samat toiminnallisuudet kuin Ilmoita-palvelun Työntekijät-välilehdeltä ja uusi palvelu vastaa samoihin tietosisältö- ja lakivaatimuksiin kuin Ilmoita-palvelu.
  • Valttikortit tilataan jatkossa Korttipalvelusta.
  • Työmaalle ilmoittautuminen tapahtuu edelleen Ilmoita-palvelussa, mutta palvelun nimi muuttuu Ilmoittaudu työmaalle -palveluksi.

Palvelu-uudistus ei edellytä toimenpiteitä asiakkailtamme, sillä käyttöönoton yhteydessä olemme lisänneet käyttäjille uusien palveluiden käyttöoikeudet ja siirtäneet Ilmoita-palvelussa olevat työntekijätiedot sekä Valttikortit uusiin palveluihin. Kaikki työntekijä- ja korttitiedot ovat uusissa palveluissa valmiina ja voit aloittaa palvelun käytön.

Lue lisää Ilmoita-palvelun uudistuksesta


Jatkossa tunnistautuminen edellytyksenä kortin vahvistamiselle

Uudet Valttikortit tilataan lanseerauksen jälkeen uudessa Korttipalvelussamme. Kortinhaltija saa uuden Valttikorttinsa mukana ohjeet tunnistautumiseen ja kortin vahvistamiseen joko tekstiviestitse tai sähköpostitse. 

Uuden Valttikortin lanseerauksesta alkaa 12 kuukauden siirtymäaika, jonka kuluessa:
  • uutta korttia voi käyttää ilman vahvistamista kuten nykyistäkin korttia
  • uudet kortit tulee vahvistaa
  • sähköinen tunnistautuminen on mahdollista Suomen, Ruotsin, Viron, Latvian ja Liettuan kansalaisille

Siirtymäajan jälkeen:
  • vahvistamattomat uudet kortit lakkaavat toimimasta ja henkilölle pitää tilata kokonaan uusi kortti
  • kaikki uudet kortit tulee vahvistaa ennen kuin niitä voidaan käyttää

Suosittelemme kaikille kortinhaltijoille kortin vahvistamista heti, kun uusi kortti on saapunut.

Uudistuksen myötä yritystilin voi vahvistaa ainoastaan yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Tili on vahvistettava viimeistään syyskuuhun 2023 mennessä. Lisäksi Valttikortteja tilaavilta henkilöiltä edellytämme tunnistautumista. Näin parannamme palveluidemme tietoturvaa ja vähennämme mahdollisuutta väärinkäytöksiin.

 

Herääkö kysyttävää? Ota meihin yhteyttä!

Voit ottaa yhteyttä tällä lomakkeella tai olla suoraan yhteydessä henkilöihin, joiden yhteystiedot löydät alta. 

{% endraw %}